Over NPO

Talkshow over interactieve content gemist? Kijk 'm hier terug!

Anna Gimbrere, wetenschapsjournaliste en presentatrice bij de publieke omroep, ging op dinsdag 6 oktober tijdens de de online talkshow "Interactieve publieke content, hoe dan?!" in gesprek met gasten aan tafel over innovatie in de mediawereld. Hoe gaat dat bij de publiek omroep? Wat is er belangrijk en waarom?


Direct messaging updates over de Tour bleken populairder dan gedacht

Conversational specialist Almar van der Krogt vertelt over het experiment waarbij de NOS onderzocht of ze met relevante informatie gebruikers konden bedienen door het distribueren van relevant nieuws real time, via direct messaging apps als Telegram, Whatsapp en Messenger.

Dat ging zelfs beter dan verwacht! "We hadden rekening gehouden met zo'n 5.000 abonnees voor deze dienst. Maar direct na een oproep op live televisie hadden we er op dag één al 20.000. Dat was natuurlijk hartstikke positief, maar de technische oplossing was daar nog niet helemaal klaar voor. Een geslaagd en leerzaam experiment dus." 

Interactieve dramavideo 'Wadoeje' gaat naar realisatiefase
Ingrid Walschots vertelt namens de NTR via een videobelverbinding over de interactieve video Wadoeje; Een interactieve webserie over pijnlijke confrontaties en lastige dilemma’s waarvan de kijker zelf de uitkomst bepaalt. Met dit project doet de NTR onderzoek naar het kijkgedrag en de waardering van interactieve video vs lineaire video. "Het opvallendste was natuurlijk dat uit de A/B test kwam dat jongeren de interactieve versie een hogere waardering gaven dan de lineaire variant." 

Onder andere op basis van die resultaten heeft Martijn van Dam nog een leuk nieuwtje voor Ingrid. "De commissie heeft het project positief beoordeeld en dat betekent dat dit project uit de experimentfase naar concrete realisatie zal gaan. Die beslissing valt vandaag binnen de Raad van Bestuur, dus dat horen jullie vandaag of morgen officieel."  We zullen dus ongetwijfeld nog meer horen over 'Wadoeje' en een eventueel vervolg hierop. 

Nieuwe algoritmen voor NPO Start 
Vervolgens vertelt Martijn van Dam, Raad van Bestuur NPO en verantwoordelijk voor Innovatie & Technologie, meer over de nieuwste innovatieprojecten van de NPO. 

NPO Start wordt komend jaar opnieuw ontwikkeld volledig gebaseerd op publieke algortimen. "Dat zijn algoritmes die ingericht zijn op basis van onze publieke doelstellingen. Daarmee proberen we je in aanraking te laten komen met andere content dan waar je oorspronkelijk voor kwam. We proberen je echt te gidsen door onze catalogus aan content. Personalisatie wordt het centrale thema van die herontwikkeling van NPO Start. Alle content die we je daar gaan aanbieden gaan uit van je eigen voorkeuren, interesses en kijkgedrag." 

Ook vertelt Martijn over NPO Samen. Een initiatief dat is ontstaan in aanloop naar het Songfestival, maar actueler dan ooit bleek bij de uitbraak van het coronavirus. "Toen het Songefestival niet doorging, maar we massaal thuis kwamen te zitten, zagen we de behoefte bij mensen thuis groeien om dingen samen te beleven." Andere partijen ontwikkelde Netflix Party of bijvoorbeeld Watch Together van BBC waar je programma's kunt kijken en tegelijkertijd kunt chatten. De NPO onderscheidde zich met het toevoegen van een daadwerkelijke videoverbinding. Presentatrice Anna vraagt geinteresseerd "Sloeg het een beetje aan?". Waarop Martijn eerlijk antwoordt "Nee! Ook voor ons geldt, we hebben er weer veel van geleerd. We hebben het ook niet aan de grote klok gehangen, omdat het zich nog in de exerpimentfase bevindt. De komende tijd gaan we onderzoeken of het meer gaat leven als we er meer aandacht op vestigen, we het koppelen aan evenementen of nog technische aanpassingen doen."

Tot slot komt aan bod dat ook dit jaar NPO Innovatie weer een Innovation Challenge zal uitschrijven rondom het Songfestival waarbij 'samen beleven' centraal staat. Binnenkort maken we daar meer over bekend.

Kijk hier het hele programma terug.