Over NPO
Omroep:
KRO-NCRV
Thema:
Artificiële Intelligentie
Status:
Validatie
KRO-NCRV | Artificiële Intelligentie

Zo, Opgelost!

KRO-NCRV onderzoekt in de experiment of de inzet van AI-tools kan leiden tot een hogere conversie op sociale media.
Het is voor nieuwe standalone podcasts niet eenvoudig om publiek te bereiken. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat een groot deel van het nieuwe publiek wordt bereikt via sociale media. Podcastposts zijn vaak statisch en krijgen daardoor niet het bereik dat ze verdienen. Via een verkenningstraject 'AI text-based editing tools' is KRO-NCRV erachter gekomen dat een aantal AI text-based editing tools uitermate geschikt lijken voor het efficiënter editen en dynamischer maken van podcastposts. Zo hebben Streamlabs en Descript naast het selecteren, monteren, en ondertitelen van clips ook uitgebreide functionaliteiten voor het toevoegen van bewegende tekst, visuals, emoticons, gifjes en memes. En dat de clips in alle mogelijke sociale mediaformaten weggeschreven kunnen worden, horizontaal, verticaal, vierkant. Om de effectievere marketingstrategie met deze AI-tools te valideren gaat KRO-NCRV met de nieuwe podcastversie Zo, Opgelost! deze twee AI-tools gebruiken voor de productie van sociale media posts.

Zo, Opgelost! is een podcast (24 afleveringen) waarin Anna Gimbrère, Tim de Wit en de cabatier Stefan Pop originele oplossingen bieden voor grote en kleine problemen. Daarbij kun je denken aan: 'wat doe je als je collega hardnekkig uit haar mond stinkt' tot 'wat doen we aan de steeds verdergaande versplintering van politiek partijen'. Via A/B testen wordt er nagegaan of de podcastposts die met de AI-tools gemonteerd zijn voor meer conversie zorgen dan de post die normaal gesproken worden gemaakt. En wordt er onderzocht of deze tools efficiënter zijn.

Projectoverzicht

Filter op:

Thema's