Over NPO
BNNVARA | Nieuwe platformen

Waarom is er eigenlijk niet een soort eco-bellingcat?

Hoe kunnen we mensen helpen met bewuste productkeuzes maken door ze inzicht en invloed te geven op de productie keten?

Welke dingen signaleert BNNVARA? 
  • Mensen strijden samen tegen corruptie en voor gerechtigheid via crowd journalism platformen als Bellingcat (o.a. MH17)
  • Mensen (en zeker jonge mensen) willen bewust kiezen
  • Eco is een van de basis-afwegingen geworden bij productkeuze
  • Mensen willen graag bijdragen maar laagdrempelig (met directe pay off)
  • Bedrijven in allerlei sectoren investeren enorm in circulair-zijn
  • Er zijn allerlei keurmerken (en die begrijpt niemand)
  • De “goeie” bedrijven willen zich erg graag onderscheiden van de “slechte”
  • De “goeie” bedrijven willen de twijfelende bedrijven meetrekken
  • Eco is geen onderwerp op zich maar een lifestyle (breder dan “groen”)
  • De kern: een roep om transparantie
 
Daarom gaat BNNVARA het volgende onderzoeken/doen:
  • Interviews met de doelgroep zodat duidelijk(er) wordt:
  • Wat de behoeftes zijn en inzoomen op bij wie dat zo is
  • Welke productcategoriee╠łn de quick wins zijn
  • Op welk moment we een rol zouden kunnen spelen
  • Hoe vaak dat van ons verwacht wordt
  • Ideatie van een prototype
  • Gebruikstest om de verwachtingen te inventariseren (wat wil men dat het platform kan)?
  • Interviews/sessie met de bedrijven n.a.v. de resultaten

Projectoverzicht