Over NPO
NOS | Nieuwe platformen

Tour de France updates via direct messaging

De NOS is van oudsher gewend nieuws te zenden. De wens is om deze one-to-many publishing uit te bouwen door een opschaalbare directe relatie opbouwen met gebruikers. Een nieuwe interactieve vorm van broadcasting: nieuws voor een groot publiek toegankelijk en beschikbaar maken op de plekken waar de gebruikers zich bevinden. Zodat de gebruikers het nieuws ervaren en beleven en de NOS ook de drempel voor het juiste nieuws verspreiden verlaagt.

Chatapps zijn populair om nieuws onder elkaar uit te wisselen. Kunnen we 1-op-1 met relevante informatie gebruikers bedienen door het distribueren van relevant nieuws real time, via liveblogs?

Via de NOS site en app kun je de liveblogs van de NOS volgen. Wil je van elke update op de hoogte blijven? Dan kan het verspreiden van deze informatie via Direct messaging (platforms zoals WhatsApp, Telegram en Slack) een verrijking zijn. Daarnaast is het mogelijk om extra informatie op te vragen die meer context biedt bij het nieuws uit het liveblog. 

Als testcase hebben we de Tour de France geselecteerd, bestaande uit 21 dagen + 2 rustdagen, 22 teams. Indien dit door omstandigheden niet door kan gaan, werken we generiek en testen we dit project met een ander evenement waar meerdere liveblogs updates leveren. 

Tijdens de Tour de France is het de bedoeling om de dagelijkse liveblog-berichten via één of meerdere messaging platforms te verspreiden. Naast de liveblog informatie heeft de gebruiker de optie om vervolgacties op een bericht te doen: bijv. etappe kaart opvragen, renner/ploeg informatie opvragen etc.

Projectoverzicht