Over NPO
Omroep:
KRO-NCRV
Thema:
Innovatieve Journalistiek
Status:
Validatie
KRO-NCRV | Innovatieve Journalistiek

Spraakmakers

Uitbreiding community.

Spraakmakers heeft een community met 5.000 leden. Via de community kun je meepraten met Stand.nl. Helaas zijn de leden van onze community voor een groot deel 50+, wit, man en hoogopgeleid. Voor onze brede publieke- en journalistieke taak is het van belang dat onze community een betere afspiegeling vormt van de samenleving. We willen een diverser, jonger en ook praktisch opgeleid publiek bereiken. In deze verkenning hebben we onderzocht  hoe we deze jongere, diverse en praktisch opgeleide doelgroep het beste kunnen bereiken en aan ons binden.

Conclusies  

  • Uit de verkenning blijkt dat GenZ wel gehoord wil worden, maar in een veilige omgeving. Ze hebben minder behoefte om zich te uiten via reacties en openbare forums. Stand.nl is dus een ideaal concept om deze generatie mee te bereiken. Je hoeft namelijk geen reactie te geven of in een forum mee te doen. Stand.nl kun je ook als poll op Instagram publiceren. 
  • GenZ wordt sterk beïnvloed door beeld, animaties, graphics en visuals. Ook daar moet een duidelijke vormtaal en stijl gekozen worden. 
  • Inhoudelijk zijn er ook grote verschillen. De thema’s die GenZ interessant vindt zoals mindfulness, lichaamsverzorging, body positivity en identiteit zijn geen onderwerpen die de oudere generatie bezighoudt. GenZ heeft een veel breder begrip van nieuws en de tone-of-voice moet persoonlijker en transparanter.  
  • nl voor GenZ moet inhoudelijk aangepast worden. Dat betekent dat er een jonge redactie nodig is die deze vertaling kan maken naast de bestaande redactie.
  • Deze generatie zit vooral op Spotify, Instagram en TikTok. Dus moeten we van hieruit een aangepaste Stand.nl contentstrategie opzetten met micro-interacties (bv. poll op Insta)
  • Het is belangrijk om via deze micro-interacties de jongeren te verleiden om zich ook te verdiepen en lid te worden van de community. Daarvoor moet de community aangepast worden aan de behoeftes van deze generatie. De ervaring moet veel intuïtiever, persoonlijker, mobile first en organisch gekoppeld aan sociale media.

 

Next steps 

  • Uitdenken van een contentstrategie Stand.nl GenZ voor Spotify, Instagram enTikTok 
  • Aanpassingen community: visuele vormtaal, strakke interface en een user experience die aanslaat bij jongeren en intuïtief gekoppeld is aan sociale media
  • Roadmap maken van de conversiestrategie vanuit Spotify, Instagram en Tiktok naar de community

Projectoverzicht

Filter op:

Thema's