Over NPO
BNNVARA | Nieuwe platformen

Significante memes toevoegen aan het vocabulaire van de doelgroep, kan dat?

Hoe kunnen we zorgen dat mensen zich ook gaan uiten met (dans)memes afkomstig van publieke merken en die ervaring verlengen met mini events die tot conversie leiden?

Jonge mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne (8-12 seconden. Mede daarom drukken ze zich eerder uit in kort (bewegend) beeld dan tekst. Emoji’s, stickers, gifs, filters en (video- memes worden door hen gebruikt als woorden met hun eigen zeggingskracht. Beweging is daarbij belangrijk en de emoties, stemmingen en situaties zijn (vaak) zeer specifiek per groep en steeds vaker onvertaalbaar in tekst. 

De groepen waarin dit gebeurt bestaan op diverse platforms, zijn afgesloten en hebben per platform/groep een zeer specifieke en persoonlijke functie. Merken hebben het moeilijk omdat ze voelbaar voor zenden/conversie gaan en inboeten op credibility. Een uitzondering is de muziekindustrie: de producers van de track Old Town Road hebben bewust op TikTok (dans)memes gestart om het tot een wereldhit te maken.

De aannames die BNNVARA wil valideren, zijn: 
  • We hebben significante memes toe te voegen aan het vocabulaire van de doelgroep
  • Het gebruik van onze memes reflecteert voornamelijk positief op ons merk
  • De memes zijn een ideaal vertrek/startpunt voor de contentstrategie rondom tracks
  • De memes zouden (dus) kunnen leiden tot conversie

Vervolgstappen: 
  • Na resultaten/learnings aanpassen concept en inrichten/vormgeven vervolgtraject met uitgebreide set kansrijke betekenissen/moods rondom zingen en dansen
  • Door met uitgebreide set kansrijke betekenissen/moods, testen met (mini) dans-evenementen, bijvoorbeeld ook online
  • Uitrol met conversie naar YouTube/NPOstart/Zapp en met learnings waar kansrijk andere (muziek) merken

Projectoverzicht