Over NPO
Omroep:
AVROTROS
Thema:
Innovatieve Journalistiek
Status:
Validatie
AVROTROS | Innovatieve Journalistiek

Publiekswijsheid

Het begrip nieuwsmijding klinkt vrij eenduidig: mensen mijden het nieuws. Maar eerder onderzoek naar het fenomeen Nieuwsmijders laat zien dat het complexer in elkaar zit.
Zo is het niet zo dat nieuwsmijders helemaal geen nieuws consumeren, ze zijn eerder op zoek naar de juiste dosering. Ook worstelen mijders met de impact die nieuws heeft op hun mentale welzijn. En het is niet alleen de consument zélf  (en diens behoeften) die de mate van nieuwsmijding bepalen. Ook hebben de distributie, het journalistieke maakproces, de content en de branding & marketing van het nieuws invloed. Deze complexiteit maakt dat het interessant is om oplossingen te zoeken in het gehele journalistieke maakproces, en dat gaan we doen met het project Publiekswijsheid. Door middel van verschillende experimenten onderzoeken we hoe redacties van journalistieke titels (nog) 'publiekswijzer' kunnen worden. Hoe kunnen ze meer stilstaan bij het welzijn van de consument en hoe kunnen ze dit welzijn meenemen in dagelijkse keuzes? Met als uiteindelijkse doel nieuwsmijding beter te begrijpen en uiteindelijk te voorkomen.

Projectoverzicht

Filter op:

Thema's