Over NPO
NTR | Nieuwe platformen

Persoonlijke geschiedenisverhalen op basis van je locatie

Het idee van de NTR is om een Location Based Audio concept, waarmee je gebaseerd op je locatie en objecten op locatie verhalen hoort over de geschiedenis.

Rijdend over de Afsluitdijk, dwars door de Veluwe of in het land tussen Maas en Waal, in steden en dorpen, op de Waddenzee, overal liggen de verhalen voor het oprapen. Vanaf de eerste bewoners tot de recente vaderlandse geschiedenis.

Uit het eerste onderzoek (verkenning) is gebleken dat er interesse is in Location Based Audio Tours. De mensen zijn vooral geïnteresseerd in verhalen gekoppeld aan gebouwen of plekken én verhalen uit eigen regio of belangwekkende plekken uit de geschiedenis.

N.a.v. het eerste verkennende onderzoek is er een kans gesignaleerd om een breed publiek (families) op locatie kennis te laten maken met de Verhalen van Nederland op een toegankelijke, leuke  en immersieve manier.

Het validatietraject richt zich op de volgende onderzoeksvragen:

  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het concept door een brede groep gevonden en gebruikt wordt?
  • Hoe kunnen we historische verhalen op locatie levend maken?
  • Hoe kunnen we de Location Based Audio Tours het beste vormgeven, zodat het in een bewuste en onbewuste behoefte van de doelgroep voorziet?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het concept duurzaam is en ook lange tijd na de tv-uitzendingen gevonden en gebruikt wordt?
.

Projectoverzicht