Over NPO
VPRO | Mobile Journalism

Kan MoJo de doelgroep meer betrekken bij onderzoeksjournalistiek?

De VRPO vraagt zich af: Welke rol zou Mojo kunnen spelen op een onderzoeksredactie als Argos? Kunnen we met moderne mobiele devices een video of stories vertelling creeëren die past bij ons USP: verhalende journalistiek, genuanceerd, grondig geresearched en intiem verteld? Radio/Audio past onderzoeksjournalistiek als een handschoen. Waarom? Het is de maker zelf die, gewapend met een eenvoudig opnameapparaat, met zijn of haar onderwerp in gesprek gaat. Er komt geen cameraman, groot statief of licht bij kijken. Sprekers durven daarom ook meer van zichzelf bloot te geven én niet onbelangrijk, de makers zelf hebben een duidelijk signatuur. 

Dit signatuur overbrengen naar video is niet zo eenvoudig als het simpelweg meesturen van een camjo met de radiomaker. In het verleden is gebleken dat dit het radiomaken weer in de weg gaat zitten. Tegelijkertijd zijn er in het huidige mediabestel legio platformen waar een redactie als de onze verhalen middels video onder de aandacht zouden kunnen brengen en zijn mobiele devices technisch capabel genoeg geworden.

De vraag is, zijn ze ook als storytelling tool geschikt voor de slow journalism van de onderzoeksjournalistiek?

Het simpelweg uitrusten van de redactie met moderne telefoons gaat er niet voor zorgen dat video of multimedia stories onderdeel wordt van hun workflow. Zelfs bij de BBC, dat in zijn eigen academy een mojo-programma heeft opgenomen, komt het in praktijk aan op het enthousiasme van individuele makers. 

De meest succesvolle voorbeelden van mojo die wij in de literatuur hebben gevonden zijn ontwikkeld in een nieuwscontext, waar de snelheid en flexibiliteit van het draaien en ter plekke monteren van materiaal op mobiele devices een voordeel zijn. Bij regionale media wordt mojo weer ingezet omwille van snelheid en kosten. Voorbeelden van Mojo in een onderzoekscontext, zoals de redactie van Argos, hebben we niet kunnen vinden. Er is dus geen bestaande set learnings die als uitgangspunt kan dienen voor een mojo-concept.

Onderzoeksvraag
De hypothese is dat Argos/Medialogica door de introductie van MoJo in de redactie kan komen tot seriële mobiele stories die een publiek van 22-46 jarigen mee kunnen nemen en directer bij onderzoeksjournalistiek kunnen betrekken. 

Projectoverzicht

Filter op:

Thema's