Over NPO
AVROTROS | Nieuwe platformen

Kan Jill kinderen op TikTok activeren tot creatieve participatie?

AVROTROS ziet een verschuiving van de doelgroep van Jill van het platform Instagram naar TikTok. Tijd om te gaan onderzoeken welke rol rolmodel Jill op dit platform zou kunnen spelen.

Door het kinderprogramma Jill op TikTok visueel actief aanwezig te laten zijn, met o.a. (versnelde) teken-, bak- en knutsel video's, zullen meer kinderen in de doelgroep bereikt en aangespoord worden tot creatieve participatie. Jill als televisie karakter heeft een grote voorbeeldfunctie, hier kunnen we perfect gebruik van maken door bijvoorbeeld teken video's te koppelen aan een challenge, wat hopelijk automatisch reacties van kijkers uitlokt.

De onderzoeksvragen waar AVROTROS zich op richt:
  1. Hoe kunnen we met Jill op TikTok kinderen tussen de 8-12 jaar creatief activeren?
  2. Zullen we door het uploaden van teken tutorials meer kinderen uit de doelgroep bereiken dan momenteel op instagram wordt gedaan?
  3. Heeft het plaatsen van challenges als gevolg dat kinderen uit de doelgroep actief zullen deelnemen?
  4. Is het programma Jill geschikt om op het platform TikTok aanwezig te zijn, met als impact dat kinderen gei╠łnspireerd worden om zelf creatief bezig te zijn?
  5. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Jill op TikTok bijdraagt aan een crossmediale ervaring voor kids tussen de 8-12 jaar?
  6. Toont een groei in volgers op TikTok aan, dat het programma Jill een positieve impact heeft op de doelgroep?

Projectoverzicht