Over NPO
KRO-NCRV | Nieuwe platformen

Instant gratification zorgt voor directe betrokkenheid bij Zapp Live

Zapplive zag in onderzoek dat kijkers graag meedoen, meepraten en invloed uitoefenen op het programma. Deze behoefte aan instant gratification was voor KRO-NCRV een kans om van TV een spannender mediavorm voor kinderen te maken.

Het doel was om hiermee beter aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen en om voortdurend te valideren, leren en optimaliseren. Het concept dat ze ontwikkelden was gericht op de behoeften en het mediagebruik van kinderen en was als het ware helemaal om de kinderen heen geconcentreerd - zowel in mediamix  als in interactiemogelijkheden. Hierbij gidsten ze niet alleen van tv naar online, maar ook andersom.

In haar eindrapport geeft KRO-NCRV een terugkoppeling van de ervaringen met mixed media en live interactie bij Zapplive. De drie belangrijkse conclussies zijn:

  1. AR is niet voldoende flexibel en daarmee moeilijk te combineren in een live actueel programma met een beperkt budget.
  2. De behoefte aan participatie is overschat en AR/de web app triggeren de kijker onvoldoende om mee te doen.
  3. De complexe driehoek tussen techniek, visualisatie en inhoud bij een liveprogramma verandert de productie van Zapplive en vereist nieuwe competenties in het team. 

Projectoverzicht