Over NPO
NTR | Voice

'Hey Jelle!', experimentele dialogen via de smartspeaker

Hey Jelle! is een smart speaker assistent voor luisteraars van 60+ die het brede aanbod van de NPO Radio 1 podcasts ontsluit en die bij de smaak en interesses van deze doelgroep passen. De eenvoud, de controle en het gemak van smart speakers worden genoemd als voordelen die het leven makkelijker maken binnen de doelgroep. Een uitgesproken kans om de inhoud van Radio 1 in de vorm van podcasts te ontsluiten.

Doelgroep
60+ is een groep van ‘zware gebruikers’, gemiddeld luistert deze groep dagelijks 2 uur en 36 minuten naar NPO Radio 1 (NLO, ND). De meerderheid van deze oudere doelgroep is gepensioneerd en heeft de tijd. Inhoudelijk ligt het voor de hand dat podcasts voor deze doelgroep zonder meer interessant zijn. Maar hoe krijgen we ze aan het luisteren? Smartspeakers bieden daarvoor een mogelijkheid.

Experiment
Hoe kunnen we smartspeaker dialogen ontwikkelen die zich aanpassen aan de gebruiker zodat deze sneller bij passende en gewenste content (in dit geval de podcasts van NPO Radio 1) terecht komt?

Met Hey Jelle! worden experimentele dialogen ontwikkeld, test cases om uit te vinden hoe de specifieke doelgroep het best bereikt kan worden en daarmee ze laten terugkomen voor meer. Daarbij spelen personalisatie en voice search optimalisatie een belangrijke rol. Het is ook een onderzoek om uit te vinden wat er technisch nodig is om de content te ontsluiten met de omschreven gewenste functionaliteiten.  En een verkenning van de beschikbare technische mogelijkheden waar Hey Jelle! op kan aansluiten.

Het onderzoek is inmiddels afgerond, een kleine greep uit de interessant bevindingen: 

  • Podcasts zijn een geschikt medium om naar te luisteren via een smart speaker.
  • Om mensen te laten luisteren moeten ze ervan op de hoogte zijn dat er podcasts te vinden zijn.
  • De ontwikkeling van voice applicaties zal nog lange tijd hand in hand gaan met visuele ondersteuning.
  • Gebruikers zijn heel voorzichtig waar het gaat om privacy-issues en Google heeft een slechte reputatie op dat vlak. Oudere gebruikers wantrouwen de Google Home en zijn daarom niet bereid persoonlijke informatie met het apparaat te delen.
  • Voor de NPO is er zeker meerwaarde om te zorgen dat journalistieke inhoud een plek verovert op de smart speaker platforms. Met name op het gebied van inhoudelijke journalistieke audio content. 

Meer van de NTR vind je hier.

Projectoverzicht

Filter op:

Thema's