Verkenning naar Gen Alfa
Gen Alfa, de demografische groep die volgt op Gen Z, is de benaming voor iedereen die geboren is of zal worden tussen ongeveer 2010 en 2025. Zij worden gezien als de eerste generatie die volledig opgroeit met digitale technologie en sociale media. Hun online consumptiegedrag verschilt daardoor van die van voorgaande generaties. Ze zijn op een vroegere leeftijd bezig met schermen en ze zullen waarschijnlijk een groot gedeelte van de dag bezig zijn met hun online aanwezigheid, waarin social media een grote rol speelt. In deze verkenning onderzoekt NOS op welke manieren de nieuws- en informatieconsumptie van Gen Alfa verschilt van die van voorgaande generaties. Wat betekent dit voor de informatievoorziening voor deze generatie? Welke plaats heeft betrouwbaar en geverifieerd nieuws in hun online beleving? Hoe kunnen we inspelen op eventueel veranderd consumptiegedrag?
Uit de verkenning blijkt het volgende:
- Het bekende bevestigd: TikTok en Snapchat zijn erg populair
- Gaming is groot; games met veel keuzemogelijkheden doen het goed in deze doelgroep
- Informatie opvragen gaat eerst digitaal; daarna pas bij anderen in de fysieke omgeving
- Lineaire tv wordt niet gekeken; online video’s des te beter
- Nieuws wordt vooral via sociale media gevolgd; Cestmocro en NOS Stories
- Sociale media draait niet per se (meer?) om likes en reacties
- Positief beeld van technologie en de toekomst van technologie
Daaruit heeft NOS zes thema's gevormd, waarop we in de toekomst verder zouden kunnen gaan:
- Bezit van en opgroeien met veel apparatuur
- Succes van nieuwsvideo’s op socials
- Zelf keuzes (willen en mogen) maken
- Band met bekenden uit het echte leven is belangrijker dan de online communicatie met en waardering van onbekenden
- Buiten zijn
- Sport/voetbal inspireert en verbindt