Over NPO
BNNVARA | Nieuwe platformen

Dat je kan meedoen, is nu toch gewoon normaal?

Hoe kunnen we kijkers meer betrekken bij onze video-content door waardevolle/activistische in-player interactie?

Wat signaleert BNNVARA?
  • 1 een jaar is het aantal ontwikkelingen/raakvlakken van trends met video verdubbeld
  • Native video formats lijken te groeien want: ontwikkelingen steeds sterker verbonden met ER/XR en in relatie tot werk
  • 2019: mensen kijken +/- 1 uur online video per dag (lijkt te stijgen)
  • Sinds 2019 niet echt beweging bij publiek om nieuwe storytelling-vormen groots te omarmen (ondanks geslaagde live en lineaire audio/video experimenten van Eko, Netflix, BBC (op Echo); Eko’s samenwerking met Buzzfeed Tasty (interactief koken) is hierop een uitzondering
  • Groei verwacht want grote andre partijen als Walmart, ABC, Fox en CNN stappen (experimenteel nog steeds) in (want data en personalisatie en ads)
  • Vertrouwen speelt (overigens specifiek per generatie!) een doorslaggevende rol bij keuzes, loyalty, mediaconsumptie etc. en sinds corona nog meer
  • Dit vertrouwen speelt tegen de achtergrond van groeiend activisme/ een groeiende roep om transparantie
Daarom gaat BNNVARA onderzoeken/doen: 
  • Prototypes/onderzoeksresultaten/learnings samenvoegen tot 1 flow waarin je wordt gevraagd naar de betrouwbaarheid van wat je ziet + uitslag + social
  • Selectie doelgroep/onderwerp/thematiek
  • Gebruikers interview/data/test:
    • Instap-niveau: wat herkennen ze als onbetrouwbaar en waarom
    • Wanneer kunnen en willen ze deze les leren (moment
    • Trigger (moment)
    • Verwachte game mechanics en acties
    • Verwachte manier van terug komen in de “oorspronkelijke” flow/delen

Projectoverzicht