In 2021 gaat de grootschalige coronavaccinatie van start. Uit onderzoek, onder andere van het Vaccine Confidence Project blijkt dat het aantal mensen dat zich wil laten vaccineren afneemt. Begin november is slecht 54% van de onderzoekspersonen bereid om zich te laten inenten. Dit is veel te laag voor groepsimmuniteit.Uit een Amerikaans onderzoek waarin 100 miljoen Facebook-gebruikers in kaart zijn gebracht blijkt dat de antivaxxers mensen zonder mening gemakkelijker bereiken dan de provaxxers doen. Afgaand op het aantal individuen dat zich vorig jaar tegen vaccinaties keerde, stellen de onderzoekers dat de negatieve kijk op vaccinaties binnen tien jaar kan gaan domineren.
Pointer wil onderzoeken wat de oorsprong van deze desinformatie: Wie begint ermee en wat is hun belang? Hoe kunnen we deze desinformatiestroom keren en positief beïnvloeden met feiten?
Conclusie: Crowtangle en Trendolizer zijn dashboardtools waarmee je de impact kan meten van social posts, artikelen en virals. Onmisbaar voor de social media redacteur, maar ook heel handig voor de onderzoeksjournalist. Met de zoekfunctie in Crowtangle kun je de reikwijdte van fake-nieuws in kaart brengen en de accounts die desinformatie verspreiden. Met Trendolizer, en dan vooral met het onderdeel 'domain fingerprints' kun je de achterliggende netwerken blootleggen. Handige innovatieve tools in een tijd waarin desinformatie enorm toeneemt en het steeds belangrijker wordt om tijdig fake-nieuws te ontdekken, te ontmaskeren en de bronnen bloot te leggen.