Over NPO
13 oktober 2022

NPO Innovatie op Dutch Media Week

Diverse experimentele projecten passeerden de revue tijdens de innovatiedag van de Dutch Media Week. Samen met de omroepen deelden NPO innovatie diverse learnings van innovatieprojecten en nodigden we bezoekers uit om deel te nemen aan workshops.


Zo lichten collega’s van VPRO, KRO-NCRV en NTR in een panelgesprek de 10 belangrijkste lessen toe die we leerden tijdens experimenten met Dark Socials en Twitch. Leerden we door het onderzoek van Albert en NTR dat digitale activiteit weliswaar leidt tot een digitale voetafdruk, maar niet zo hoog als eerder werd gedacht. En was er veel belangstelling voor de discussie gehost door VPRO over hoe online en offline elkaar kunnen versterken.




BNNVARA liet bezoekers bewezen brainstormtechnieken ervaren en met NOS en AVROTROS doken we dieper in de motieven van nieuwsmijders. 

In de projectroulette vertelden EO en Omroep Zwart hoe zij het gesprek in de Metaverse aangaan (een virtual human en een Clubhuis). KRO-NCRV en NTR demonstreerden hoe serious gaming en augmented reality gezonder gedrag en kennis bij kinderen kan vergroten. Bovendien toonde BNNVARA aan dat ze door inzet van een smartwatch-prototype erin slagen om een jongere doelgroep te bereiken voor een bestaande titel.

Meer weten over een of meer van deze projecten?
Check: https://innovatie.npo.nl/projecten

Tegelijkertijd zijn op maandag 3 oktober 2022 de eerste onderzoeksresultaten van het project  DRAMA (Designing Responsible AI Media Applications) gepresenteerd. Onderzoeksproject DRAMA richt zich op hoe mediaorganisaties AI op een ethisch verantwoorde manier kunnen toepassen. Voor meer info, bekijk hier de video, of lees hier verder het verslag.