Over NPO
Overzicht

Budget voor experimenten rond mobile journalism

Mobile Journalism is bezig aan een verdere opmars in medialand. Er wordt steeds meer video op mobiel bekeken. En wereldwijd ook steeds vaker óp mobiel vóór mobiel geproduceerd. Op diverse redacties wordt deze vorm van storytelling en verslag al toegepast. Maar nog niet overal. Terwijl de voordelen (snelheid, flexibiliteit, spontaniteit, minder ‘intrusive’, goedkoop) legio zijn, worden de nadelen (beeldkwaliteit) steeds kleiner.

In de Werkgroep Journalistiek is kennisdeling een belangrijke reden van samenkomst. Eind 2019 zijn ook de belangrijkste journalistieke trends besproken van waaruit vervolgens in kleiner verband kennis en expertise wordt gedeeld.
Call for proposals: dien jouw plan in en maak kans op experimentbudget

Eén van die trends is ‘mojo’. Om ‘mojo’ ook binnen de redacties van de omroepen een ‘next step’ te laten maken, doet NPO Innovatie in samenwerking met de Werkgroep Mojo een zogenaamde ‘call for proposals’. Meld nu je project of concept aan en ding mee naar een experimentbudget.

Voor wie

Journalisten en redacteuren van de nieuwsprogramma’s binnen de gehele Nederlandse publieke omroep worden gevraagd ideeën in te sturen. Dat kan zijn: het willen experimenteren met een nieuwe tool, het testen van een bepaalde vertelvorm, het experimenteren met de mobiel binnen een onderzoeksjournalistiek traject, etc. Maar ook innovatie-afdelingen of ieder ander binnen de publieke omroep met een goed idee.

Wat willen we leren
  • (Beeld)kwaliteit: welke telefoon is minimaal nodig, wat zijn de tips and trics, is de kwaliteit ook voldoende voor lineair?
  • Tools: welke tools op welke telefoons werken het beste?
  • Vertelvormen op nieuwe platformen: op welke (toegekende) kanalen zijn nieuwe vormen van bestaande of nieuwe items succesvol?
  • Bereik specifieke doelgroepen: hoe bereik en beraak je nieuwe doelgroepen op nieuwe kanalen?
  • En wat doe je vervolgens met de ‘customer journey’? Wat is de vervolgstap na een ‘mojo-touchpoint’?
  • Business: hoe efficiënt, snel, goedkoop kun je werken als je ‘mojo’ een vast onderdeel maakt van je redactionele proces, wat levert het op en wat bespaart het?

Resultaat

Wanneer is het experiment geslaagd? Doel van deze call for proposals is verdere ervaring opdoen met vertelvormen binnen mobiele journalistiek en het bereiken van doelgroepen op mobiele platformen. Door te experimenteren kan een redactie enerzijds de eerdere ervaring verder uitbouwen. Anderzijds is het voor redacties die nog niet actief zijn met ‘mojo’ een goede kennismaking en test of het past binnen de gevraagde integrale manier van werken. Alle learnings en de bestaande vakliteratuur worden gebundeld in een toolkit. Zodat ‘mojo’ gemakkelijk geïmplementeerd kan worden binnen redacties en zo een volwaardige manier van storytelling wordt.

Planning

  • Indienen plannen uiterlijk: 1 juni
  • Toekenning zes experimenten: 20 juni
  • Looptijd projecten: 20 juni t/m december 2020. Dat betekent dat de resultaten van alle experimenten binnen moeten zijn voor het einde van het jaar.
Hoe schrijf je je in?
  • Teken je experiment in bij NPO Innovatie via dit aanvraagformulier en mail het ingevulde formulier naar innovatie@npo.nl
  • NPO Innovatie kan ondersteunen bij het nadenken hoe je je experiment vormgeeft en valideert
  • Vraag ook je eigen innovatie-afdeling om hulp!