Over NPO
Overzicht

TikTok Talk - 28 januari 2020

Het platform Tik Tok maakt met name onder kinderen een razendsnelle groei door. In Nederland zijn er al zo’n 1 miljoen gebruikers. Het succes van dit mediaplatform lijkt aan het merendeel van de volwassenen voorbij te gaan, terwijl het juist zo belangrijk is om met onze content ook de jongste doelgroep te bereiken. Op dinsdag 28 januari organiseerde NPO Innovatie daarom samen met NPO Zapp, NPO3 en Beeld en Geluid de TikTok Talk. Deze middag gaf mediamakers meer inzicht over de positie van Tik Tok in het huidige medialandschap.
We beginnen met een rijtje feiten. De tien dingen die je moet weten over... TikTok
  1. Na WhatsApp de meeste gedownloade app van 2019
  2. Draait om humor en positiviteit
  3. Wordt vooral gebruikt in de middag (na school) en in de avond
  4. Meer een content platform dan een social platform met daarbij behorende risico’s
  5. Waar Instagram de plek voor perfectie is, is TikTok juist een plek voor zelfspot en realiteit
  6. Heeft twee soorten content: #producedawkwardness en #perfectperformance
  7. Gen Z: “Netflix is slow tv, YouTube regular tv en TikTok is short video”
  8. De grootste trend op TikTok was #HowIWalk met 2,6 miljard views
  9. Bekende TikTokkers heten geen influencers maar creators
  10. #FYP #cringe #POV #viralvalue #boomers #pranks #dailylife #artsandcrafts zijn hele normale termen


Het programma bestond uit verschillende spreeksessies, interviews, een leerzame TikTok-bingo en een afsluitend panelgesprek. Mariëtte Huber en Naique Tanate van GoSpooky spraken over de positie van Tik Tok ten opzichte van andere mediaplatformen zoals Instagram en YouTube. Hierna presenteerde Simone Mutsaers van NPO Innovatie de resultaten van een uitgebreid onderzoek naar Nederlandse Tik Tok-gebruikers in de vorm van een TikTok-bingo. Ook de programmamakers van het jeugdprogramma Klokhuis waren aanwezig en deelden hun ervaringen met TikTok.

Na een korte pauze kwam TikTok-creator Sara Dol bij presentator Cesar Majorana op de bank zitten voor een interview. Sara heeft inmiddels 2,1 miljoen volgers en vertelde over haar ervaringen en groei binnen dit mediaplatform. Ook het publiek greep de kans om Sara allerlei vragen te stellen. Na dit interview werd de bank gevuld door Wilko van Iperen (BNNVARA), Menno van den Bos (journalist) en Anneke Dorsman (Klokhuis) voor een uitgebreid panelgesprek. Stellingen als 'Journalistieke organisaties hebben niets te zoeken op TikTok’ en ‘TikTok is een gevaarlijke omgeving en eigenlijk niet geschikt voor kinderen’ kwamen ter sprake.

Conclusie
Dit experiment wijst uit dat we de TikTok-livestream kunnen inzetten om het gesprek
aan te gaan met de doelgroep om maatschappelijke/actuele thema’s bespreekbaar te
maken. Er zijn nog wel wat technische uitdagingen, zoals het tijdig zien van de reacties
en daar goed en volledig op reageren. Daarom is het belangrijk dat een maatschappelijk
onderwerp (per onderdeel) op een leuke en educatieve manier wordt ingeleid en dat de
tijd wordt genomen om reacties te geven. En dat er vervolgens ook tijd wordt genomen
om ze voor te lezen en dat de presentator blijft doorpraten, want zodra het ‘stilvalt’
kenmerkt de doelgroep het als saai en dan verlaten ze de livestream.

Tegenstrijdig is de gemiddelde duur die de doelgroep spendeert in de stream, namelijk
rond de 50 seconden. Hier zie het duidelijke livestream-effect. Echter moeten wij als
makers genoeg tijd besteden aan een onderwerp, want dan zie je dat de kinderen die
zich kwetsbaar opstellen en reageren maar niet beloond worden en dat hun reacties
verdwijnen in de chat.

Thema’s die actueel zijn op TikTok zoals ‘jezelf zijn online’, zorgt voor veel herkenning
bij de doelgroep. Thema’s zoals duurzaam leven zijn misschien minder herkenbaar,
maar ook dit thema werd positief ontvangen doordat kinderen aangaven dat ze er iets
van leren. Er is dus is heel veel bespreekbaar op TikTok. Dit brengt wel een stukje
privacy en verantwoordelijkheid met zich mee want TikTok LIVE blijft een open kanaal
waarin iedereen mee kan doen. Daarnaast is het goed om na te denken over de tone of
voice en vooral niet veroordelend te zijn, maar juist open te blijven staan voor alle
reacties van de doelgroep


Wil je op de hoogte blijven van al onze events? Laat het ons weten en schrijf je in op onze nieuwsbrief via innovatie@npo.nl.